מאמרים
 וכתבות
 טיפות

הידרותרפיה - אספרגר אוטיזם PDD

הסיפור של גיל - נער הלוקה באוטיזם
גיל (שם בדוי) הוא נער בן 12 המטופל בהידרותרפיה מגיל צעיר.
אצל גיל האוטיזם מתבטא בבעיות של וויסות תחושתי, הוא מדבר,
אך נוטה להשמעת קולות ודיבור חזרתי (אקולליה) ומוצפות רגשית שמתבטאת בדיבור רב,
נטייה לאלימות וקושי בפעילות שוטפת ורצופה עקב כך.
הוא עצמאי למדי בכל הנוגע לתפקודי יום יום, אך זקוק לתיווך ושמירה מתמדת.
בנוסף הוא משתמש בבית ובכיתה וגם בבריכה בלוח תקשורת המלווה בכרטיסיות עם סמלים.

בתחילת הטיפולים בשיטת הידרותרפיה אצלנו במרכז טיפות, גיל נמצא בתקופה בעייתית המתבטאת בהתפרצויות זעם, חוסר שליטה עצמית ותפקוד נמוך מאוד בכל התחומים, מוצף בחרדות עד לאיזון, יכולתו להשתתף בפעילות כמעט ולא הייתה קיימת.

מהן ההפרעות האוטיסטיות PDDs (Pervasive) Developmental Disorders?
משפחת ההפרעות האוטיסטיות היא משפחה של הפרעות התפתחותיות קשות ומקיפות Pervasive) Developmental Disorders PDDs) המופיעות מוקדם בחיי הילד ומשפיעות על תחומי התפתחות רבים.
ההפרעה האוטיסטית היא הידועה מבין ה-PDDs ותסמונת זו מאופיינת ע"י המדריך האבחוני והסטטיסטי של אגודת הפסיכיאטרים האמריקנית בלקות איכותית באינטראקציה חברתית.
לקות איכותית בתקשורת ורפרטואר מוגבל של פעילויות ותחומי עניין.

תהליך הטיפול במים הידרותרפיה
תוכנית העבודה במים  שהכנו לגיל נעשתה בשיתוף עם ההורים והתוכנית הלימודית האישית של גיל מבית הספר על מנת שהמטרות הטיפוליות יהיו זהות למטרות שעובדים איתו בכל תחומי החיים.

הוחלט להתחיל לעבוד בצורה מאוד מובנית עם מבנה קבוע של טיפול שמוגדר כשיעור.
המטרות הטיפוליות שהצבנו לפנינו היו מגוונות, כאשר מטרת העל היא שחייה עצמאית.

ומטרות הביניים הן:
• שחיית חזה ללא מצוף ושחיית גב עם נודל
הפחתת חרדה והתנהגות בלתי נורמטיבית
• שיפור יכולת ההתארגנות לקראת פעילויות, אירועים מתוכננים ויצירת תחושת שליטה וודאות
• תקשורת - קשר עין, דיבור קשור לסיטואציה ותכליתי, ביטוי חרדה באופן מילולי
• שיפור יכולת עבודה ברצף
שיפור מוטוריקה עדינה
• כישורי חיים- התארגנות לפני ואחרי הפעילות בבריכה, התנהגות נורמטיבית לפי כללי התנהגות מוסכמים בסביבת הבריכה

לפני הכניסה למים אני עוברת עם גיל על מבנה ורצף השיעור באמצעות לוח התקשורת
את הכרטיסיות הוא מסדר על הלוח לפי רצף השיעור
ולפני מעבר מחלק אחד לחלק אחר בשיעור אני מתזכרת את גיל מראש
על מנת ליצור לו צפיות ותחושת ביטחון ולהקל על המעברים השוטפים מפעילות לפעילות במהלך הטיפול.
בנוסף אני מבקשת ממנו לתאר לי באופן מילולי את רצף השיעור.

במעברים ובתוך כל פעילות ספציפית במהלך הטיפול
אני מקפידה להשתמש במילים מנחות ובסימנים מוסכמים
שיעזרו לגיל להתמצא בזמן ובמרחב ויתרמו לתחושת ביטחון וודאות.

במהלך הטיפול אני משתמשת באביזרים שונים שיעזרו לי להגיע למטרות והיעדים שהצבנו בתוכנית הטיפול של גיל.
למוטוריקה עדינה והסתגלות למים, וויסות חושי ומטרות קוגניטיביות:
חפצים שוקעים, טבעות להשחלה, כדורים בגדלים ומרקמים שונים, צורות גיאומטריות שונות, נודלים לציפה ושינויי מנח ועוד.

כל 3 חודשים בערך אנו מבצעים הערכה מחודשת ומשנים את תוכנית הטיפול ההידרותרפי בהתאם.
אנו שומרים על ערוץ תקשורת פתוח בינינו לבין ההורים ובית הספר של גיל בכל עת שיש צורך בכך.

לאחר יותר משנה בה גיל מטופל אצלנו עשינו ישיבת צוות עם ההורים והצוות הרב תחומי מבית הספר (פסיכולוג, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת וצוות המורים והסייעות).
הצוות וההורים מדווחים על שיפור רב בתפקודו של גיל וגם אני כמטפלת מרגישה שגיל הרבה יותר מאוזן, ויש תהליך טיפולי שלא נעצר במקום שניתן למדוד ולהעריך אותו באמצעות כלי הערכה מדידים שפיתחנו אצלנו במרכז טיפות.
כמובן שיש חשיבות רבה לעבודה במודל אינטגרטיבי המשלב את הבית וההורים ואת הצוות הרב תחומי מבית הספר כחלק בלתי נפרד מהתהליך הטיפולי.

אני מאחלת לנו המשך פעילות פורייה ומהנה ביחד
איילת מושל - הידרותרפיסטית בכירה, מרכז טיפות

לדף הבית בתחום ילדים

מאמרים וכתבות נוספים בתחום:
      

מס פקס תינוקות מידע משפטי עורך דין מסחרי עו"ד דיני משפחה עורך דין סכסוך משפחתי עורך דין דיני ירושה עורך דין משפט מנהלי עורך דין זכויות יוצרים עורך דין לשון הרע עורך דין מקרקעין הגשת עתירה מנהלית עורך דין עתירה לבג"ץ צימר צימר
אמירים צימר שחיית תינוקות