מאמרים
 וכתבות
 טיפות

איך ניתן להקל על המעבר לביה"ס

העלייה לכיתה א' מצריכה תקופה של הסתגלות הן להורה והן לילד.
הזמן להסתגלות שונה מילד לילד ויש לאפשר לתת לכל ילד את הזמן לו הוא זקוק,
על מנת שיוכל להסתגל לבית הספר לדרישות השונות ולהרגיש בטוח יותר בגיבוש זהותו החדשה כתלמיד.

איך ניתן להקל על המעבר לביה"ס?
• הכינו את הילד והסבירו לו מה צפוי בביה"ס (ערכו סיור בביה"ס לפני תחילת הלימודים).
• גלו הבנה וקבלו את רגשות הילד (הילד מתרגש, פוחד...).
• עזרו לו בהתארגנות - היקף התמיכה הולך ויורד באופן הדרגתי המותאם לקצב של הילד.
• להטמיע בחיי הילד סדר יום- מתי מכינים שעורי בית, מתי משחקים.
• עודדו אותו, להפריד בין המעשה לעושה (ילד שוגה אינו ילד נכשל).

כבר בגן חובה, חלק נכבד מהזמן המעסיק אותנו ההורים, האם הוא מספיק בשל לעלות לכיתה א? האם הוא יוכל להתמודד עם כל המטלות שהמורה תיתן?
לכן, עלינו לשים לב מהם התחומים העיקריים שעל פיהם נוכל לבדוק את מידת המוכנות של ילדנו לבית הספר.

מוכנות לכיתה א - התחום הקוגניטיבי
בשלות שכלית הנה מימוש האינטליגנציה, המורכבת משפה, ידע כללי, זיכרון והבנה חשבונאית.
השפה- מורכבת מאוצר מילים, המאפשר הבנה והבעה של הילד.
השפה חשובה להבנת הנקרא.
ידע כללי - חלק נכבד מהנושאים מבוססים על ידע כללי הנרכש עם הזמן ובמהלך חייו של הילד.
זיכרון - יכולת הילד לאחסן מידע ולהשתמש בו עפ"י הצורך.
ישנם שני סוגי זיכרון, זיכרון חזותי וזיכרון שמיעתי,ללא זיכרון הלמידה תהייה קשה.
הבנה חשבונאית-נדרשת הבנה כמותית ותפיסת כיוונים נכונה.

מוכנות לכיתה א - התחום המוטורי
מורכב ממוטוריקה עדינה
–יכולות גזירה העתקה אחיזת עפרון, יצירת קו ביציבות.
מוטוריקה גסה- הליכה, קפיצה, ריצה, משחקים ועוד.
תחום זה משפיע בעיקר על הדימוי העצמי של הילד ומהווה גורם חשוב מבחינה חברתית.
התחום המוטורי כולל בתוכו גם את מערכת הראייה, שמיעה ותיאום עין-יד.
תפיסה והבנה חזותית - שמיעתית תקינה, חשובות מאוד לתהליך הלמידה.

מוכנות לכיתה א - התחום חברתי-רגשי
ילד המגיע לכיתה א' עם מוכנות רגשית וחברתית טובה יוכל לחוות הצלחות וחוויות טובות יותר.
הוא ירגיש ביטחון ויגלה הרבה יותר מוטיבציה ורצון ללימודים, לכן,
חשוב מאוד וצריך לשים לב כיצד ניתן להקטין את התלות של הילד בהורים.

רבים מאיתנו ציבור ההורים, נוטים להמשיך ולעשות בשביל ילדנו, גם כאשר הם כבר "יכולים לבד".
הוא יודע להתלבש לבד, אבל אמא מלבישה בבקר. הוא יודע לצחצח שיניים לבד, אך אבא מצחצח לו.

כשמתייחסים לילד כ"ילד קטן" הוא בדרך כלל עשוי לפתח חוסר בטחון ביחס ליכולותיו והוא הופך להיות תלוי בהוריו או במבוגרים באופן מוגזם.
מצב זה יכול לגרום לילד קושי להסתגל למסגרת, קושי במילוי מטלות וקושי לתפוס את מקומו בחברה.

על מנת שהילד יוכל לפלס את דרכו לבד, לגדול ולהיות עצמאי אנו חייבים ללמוד ולשחרר
את ילדנו ולתת לו לפתח את בטחונו העצמי. ובזמן שאנו נשחרר את הילד ונסמוך עליו,
הוא יפתח אמונה בכוחותיו הפנימיים והביטחון העצמי שלו יתחזק. הוא ילמד מהי עצמאות שאיתה באה האחריות האישית.

ילדנו צריך ללמוד מהי דחיית סיפוקים, להתאפק צריך ללמוד. וזוהי מיומנות שצריך לתרגל עם הילד (אפשרי דרך משחק, כל אחד בתורו משחק).
דחיית סיפוקים נקשרת ליכולת לגייס כוחות למטלות שאין בהן הנאה מיידית (לדוגמא: להכין שיעורי בית לפני משחק במחשב).
האחריות שלנו כהורים ללמד את ילדנו לקבל סמכות מאדם מבוגר.

בביה"ס ישנם דמויות סמכות רבות, הכללים נוקשים ביחס לגן ועלינו להבין שהילד זקוק לגבולות ברורים שיכוונו אותו,
צריך שיהיה סדר יום קבוע. מה מותר ומה אסור.
הילד מרגיש בטוח בתוך הגבולות וכך הוא יהיה פנוי להתנסויות חדשות לגדילה ולצמיחה אישית.


מאת: הילה אוחיון, מנחת קבוצות הורים


לדף הבית בתחום ילדים

מאמרים וכתבות נוספים בתחום:
      

מס פקס תינוקות מידע משפטי עורך דין מסחרי עו"ד דיני משפחה עורך דין סכסוך משפחתי עורך דין דיני ירושה עורך דין משפט מנהלי עורך דין זכויות יוצרים עורך דין לשון הרע עורך דין מקרקעין הגשת עתירה מנהלית עורך דין עתירה לבג"ץ צימר צימר
אמירים צימר שחיית תינוקות