מאמרים
 וכתבות
 טיפות

תנועה בשילוב בטיחות בדרכים

העידן בו אנו חיים מתאפיין בהתפתחות מהירה של הטכנולוגיה,
בהצטמצמות המרחקים ובהתפתחות של מערכות תעבורה יעילות.
השיפורים הטכנולוגיים הם תשתית לייעול ולהאצה של הפעולות היום-יומיות.
כדי להתמודד עם קצב התנועה, חייבים הילדים להתאים את ההיערכות התפיסתית והמוטורית שלהם לקצב זה, המשתנה חדשות לבקרים.

 

בסביבת החיים של הילדים, כלי רכב ואנשים נעים בכיוונים שונים ובמהירויות משתנות.
רק אחדים ממרכיביה ומחוקיה של סביבה משתנה זו מובנים להם.
ההתנהלות בדרכים מחייבת תהליכים מתמידים של עיבוד הנתונים הנקלטים מן הסביבה הפיזית - חיצונית המשתנה ושל גירויים הנקלטים מתוך המערכת הפנימית- כוונות, רצונות, שאיפות וחששות.

 

בעת שהותם בדרך, הילדים מתמודדים עם בעיות מורכבות.
יכולתם לקלוט נתונים ולעבדם לצורך תכנון התנהגות היא מוגבלת, והם מתקשים לבצע חלק מן הפעילויות אותן תכננו. 
תגובות יעילות להתרחשויות בדרך מבוססות של כישורים קוגנטיביים המאפשרים לילדים להתנסות בתהליכים יעילים של קבלת החלטות ולבצען.
הילדים חייבים לשלוט בפעולותיהם ולהיות ערים ומודעים ליכולתם.
רק כך יוכלו לבחון, לשקול ולתכנן תגובה הולמת למתרחש בדרכים.
השליטה המוטורית האוטומטית והאמון ביכולתם המוטורית, מאפשרים לילדים לעבד את הידע שלהם, להיות ערים לו, להתשמש בו ולמצוא פתרונות לבעיות העומדות בפניהם.

 

הילדים מתפתחים מבחינה תפיסתית, מוטורית, רגשית, חברתית ואינטלקטואלית בכיוון התפתחות אחיד, אך בקצב אישי. במהלך ההתפתחות הם קונים מידע ולומדים את העקרונות להתארגנות במבנים שיאפשרו להם לפתור בעיות.
ארגון המידע בדפוסים בעלי משמעות הופך את המידע לידע.
ככל שמאגר הידע עשיר יותר ודפוסי ארגון המידע והפיכתו לידע יעילים יותר, כך נדרשים פחות זמן, פחות קיבולת ופחות אנרגיית עיבוד. התפנות זו מאפשרת לילדים לפתור עוד בעיות העומדות לפניהם או לפתור בעיות מורכבות יותר.

 

אחת הבעיות המורכבות ביותר בהוראת הנושאים הקשורים להתנהגות בדרכים היא הקושי בהעברת הידע שנרכש ליישום התנהגותי בעת ההתרחשויות בדרכים, בזמן אמת.

 

בתכנית זו אנו מנסים לעקוף את הקושי באמצעות הקניית מערך תגובות המתאים להתנהגות בדרכים, מערך המבוסס על זכירת של פעולות מוטוריות ממשיות שמתקשרות לגירויים תואמי מציאות.
בחוג תנועה בשילוב זהירות בדרכים הילדים חווים את חווית הלמידה ע"י הדמיה (סימולציה), הדומים לאלה שבהם הם פוגשים במציאות.

רכישת מערך התגובות בעת ההדמיה מקלה את ההעברה של החומר הנלמד לחיי היום-יום.
היא מאפשרת לחוות "חוויה אמיתית". לכן אפשר לצפות ליישום מידי של התנהגויות שהופנמו.

כאשר הילדים המתאמנים בפעולות המוצעות בתכנית מגיעים לשליטה בתגובותיהם הקוגנטיביות והמוטוריות, כלומר, כאשר יש במאגר הידע שלהם זיכרונות של תבניות - תגובה המתאימות לסדרות של נתונים, הם מגיבים מהר יותר.
כאשר הילדים נמצאים בסביבת התנועה, תשומת לבם ממוקדת בענייניהם: לכן אימון זה מאפשר להם להשקיע פחות זמן כדי לנתח את הנתונים ולהחליט על התגובה.

התוכנית מבוססת על ההנחה שילדים שיש להם דפוסי זיכרון מוטרי, הכוללים התנהגויות מוגדרות שמתאימות למצבים בדרכים, פנויים להתמודד עם ההתרחשויות שהדרך מזמנת להם. גם כאשר דעתם מוסחת והם עסוקים בעינייניהם.

 

חוג תנועה בשילוב בטיחות בדרכים, הינו חוג ייחודי המתקיים בטיפות, בו תוך כדי שימוש במרחב, ילמדו הילדים את כללי בטיחות בדרכים, וישפרו את יכולותיהם הגופניות – קואורדינציה, שיווי משקל, גמישות ועוד.

 

מועד תחילת חוג: 11/10/09

יום ושעה: ראשון 17:30

משך מפגש: 45 דקות

 


לדף הבית בתחום ילדים

מאמרים וכתבות נוספים בתחום:
      

מס פקס תינוקות מידע משפטי עורך דין מסחרי עו"ד דיני משפחה עורך דין סכסוך משפחתי עורך דין דיני ירושה עורך דין משפט מנהלי עורך דין זכויות יוצרים עורך דין לשון הרע עורך דין מקרקעין הגשת עתירה מנהלית עורך דין עתירה לבג"ץ צימר צימר
אמירים צימר שחיית תינוקות