מאמרים
 וכתבות
 טיפות

יוגה לנשים בהריון

מדוע יש צורך להכין את הגוף ללידה?

אחרי הכל הגוף הנשי, בין אם של אדם ובין אם של יונק אחר,
תוכנן והותאם במיוחד לתהליך ההריון והלידה המבטיח את המשך הקיום הביולוגי על פני האדמה.
ואכן - הריון ולידה הם תהליכים העוברים בטבעיות על כל בעה"ח היונקים האחרים.
הם מתחברים לידע ולאיטנסטינקטים הקיימים בגופם וממליטים ללא כל הכנה מקדימה.
אנו יודעים שעד לפני כמה דורות, גם בנות המין האנושי נהגו כך, ואף זכו להערכה רבה על היכולת להביא צאצאים ולהזין אותם באופן טבעי ואינסטינקטיבי.

אולם זה נפסק בעולם המערבי, עם התפתחות הרפואה המודרנית, אשר העבירה את האחריות לתהליכי ההריון והלידה לידי הרופאים, ונישלה את היולדות מהאחריות ללידה שלהן.
בנוסף, בעשורים האחרונים רוב הנשים עובדות בישיבה וממעטות בפעילות גופנית.

די מהר איבדנו, אנו הנשים, את הקשר הפנימי העמוק עם גופנו ועם התהליכים העוברים עלינו, את הקשר עם האינסטינקטים המולדים שלנו ועם עוצמתנו הנשית, ונהפכנו תלויות כמעט לגמרי ברופאים ואחיות-מיילדות.

לא פלא , אם כך, שהתחושות שלנו כלפי הלידה הנן בעיקר של פחד ושל חוסר שליטה.

כשאנו נושאות עמנו את התחושות האלה, קשה לצפות מאיתנו שנגיע אל הלידה כשאנו רגועות.

  

מדוע חשוב להגיע רגועה לחדר הלידה?

כמו כל שאר התהליכים בגוף, גם הלידה מאותחלת ומתפתחת באמצעות הפרשות של הורמונים.

ההורמונים העיקריים בקוקטייל ההורמונים הנוכחים בזמן הלידה הם האוקסיטוצין, הידוע בכנוי "הורמון הרגיעה", והאנדורפינים שהם משככי כאבים טבעיים.
האוקסיטוצין הוא זה שנותן את ההוראה לשרירי הרחם להתכווץ וליצור את הצירים.
נוכחות רצופה של הרמה הנדרשת של אוקסיטוצין בדם היולדת תבטיח רציפות של תהליך הלידה על כל שלביו, עד להגחתו של התינוק לאויר העולם.

מה שתומך ברציפות ההפרשה של האוקסיטוצין הוא מצב רגיעה של היולדת, המאופיין בנשימה רגועה, עמוקה ואיטית ובהתכנסות פנימה והתמסרות מלאה לתהליכים המתרחשים בגופ-נפש.

מה שמפריע לנוכחות הרצופה של אוקסיטוצין הוא נוכחות של הורמון האדרנלין, המופרש במצבי מתח, לחץ, דחק, חוסר בטחון ופחד.

מכל אלה ברור שככל שהיולדת תוכל להיות רגועה ולהתמסר במלואה לתהליך הלידה, כך עצם התנהגותה תבטיח נוכחות של ההורמונים התומכים בלידה ואי נוכחות של הורמונים המעכבים את התהליך.

  

איך תרגול יוגה בהריון תומך בהריון ובתהליך הלידה?

חשוב מאד להבין שהלידה הינה המשכיות רציפה של ההריון וכל מה שקרה בו.

ככל שנכיר יותר טוב את גופנו, נפשנו ותודעתנו, ואת היכולות הטמונות בנו, ונתמוך בהם לאורך ההריון-

כך יגדלו הסכויים שלנו לעבור את הלידה בצורה חלקה ובטוחה.

תרגול יוגה מאפשר לנו בדיוק את מה שאנו זקוקות לו.

יוגה היא עבודה של הגוף-נפש הנעשית בצורה מתונה ועדינה ומתוך הרפיית מאמץ.
אין בה כדי להזיק לאשה ההרה, ועם זאת היא מאפשרת אתגרים, ללא קשר לרמת היכולת והכושר הגופני של המתרגלת.

יוגה היא תרגול הנעשה בו זמנית בכל רבדי ההוויה:         

ברובד הפיזי – עבודה עם הגוף

ברובד האנרגטי – עבודה עם הנשימה

ברובד הרגשי-נפשי – רגיעה והרפיה

ברובד התודעתי של הנשמה - דמיון מודרך

 

דרך העבודה עם הגוף בתנוחות היוגה המותאמות למצב הגוף ולשנויים שהוא עובר בהריון, מתחיל תהליך של חיבור אל העצמי, חיבור אל העובר שבפנים, חיבור אל התהליכים שעוברים עלינו בהריון והכרה בכוחות והיכולות שהטבע בעניק לנו.

בד בבד עם התהליכים האלה – גופנו מתחזק, השרירים מתארכים ומתגמשים, המשא הכבד של גופנו הגדל נהיה יותר קל וכל הרגשתנו משתפרת.

בנוסף תרגול יוגה בהריון הוא כלי נפלא להקלה וטיפול בתופעות השכיחות בהריון כמו בחילות והקאות, עייפות, כאבי גב שונים, כאבי מפרקים, נפיחויות ובצקות ברגלים, טחורים ועוד.

אם נתמיד ונתרגל ברציפות לאורך כל ההריון (רצוי החל מהשבוע ה-12-13) - השליטה הגופנית שלנו תתעצם ותחושות הפחד והחרדה מהלידה יפנו את מקומן לתחושת בטחון ביכלת שלנו ללדת.
כך נוכל להגיע לחדר הלידה כשאנו רגועות ומוכנות לקראת העבודה שמצפה לנו שם. (לידה באנגלית =
labor)

 

מהי שיטת התחנות ללידה פעילה ואיך היא משתלבת עם יוגה להריון?

יוגה לנשים בהריון בשיטת התחנות ללידה פעילה, פותחה ע"י שירלי בנטואיץ, ומשלבת תנועה ותנוחות ללידה עם נשימה וקול.

התנועות, התנוחות והנשימות לקוחות מעולם היוגה, וכן גם הפקת הקולות ביחד עם התנועה.

מטרת השיטה לאפשר ליולדת לתרגל ולהפנים בתקופת ההריון תנועות, תנוחות ונשימות המתאימות לשלבים השונים של הלידה.

כשהיולדת תגיע לחדר הלידה יהיה הידע הזה מוטמע כבר בגופה והיא תוכל להתמסר לתהליך הלידה ברגיעה, ולתת לגופה להוביל אותה מבלי שתזדקק לערב חשיבה וזיכרון.

 

לסיכום:

יתרונות תרגול יוגה בהריון:

  1. שיפור היציבה ויכולת התנועה ע"י חיזוק הגוף כולו ובעקר השרירים המשמשים אותנו בעת הלידה (שרירי הבטן ורצפת האגן) והגמשת השרירים והמפרקים.
  2. תרגול הנשימות מביא להגדלת קיבולת הנשימה החשובה לחמצון גוף האם והעובר.
  3. הפנמת השליטה בנשימה עוזרת להרפייה, למיקוד ולהפחתת הכאב.
  4. העמקת יכולת המיקוד והחיבור הפנימי החשובים בזמן הלידה ועוזרים בהפחתת הכאב.
  5. הקניית יכולת הרפייה העוזרת לזרוז תהליך הלידה ומסייעת בהפחתת הכאב.
  6. השראת רגיעה המפחיתה חרדות ופחדים המתלווים להריון ולקראת הלידה.
  7. שיפור זרימת הדם ברגלים.
  8. הקלה על תופעות שכיחות בהריון.
  9. העלאת מצב הרוח והאנרגיה לאחר התרגול.

 


לדף הבית בתחום הריון ולידה

מאמרים וכתבות נוספים בתחום:
      

מס פקס תינוקות מידע משפטי עורך דין מסחרי עו"ד דיני משפחה עורך דין סכסוך משפחתי עורך דין דיני ירושה עורך דין משפט מנהלי עורך דין זכויות יוצרים עורך דין לשון הרע עורך דין מקרקעין הגשת עתירה מנהלית עורך דין עתירה לבג"ץ צימר צימר
אמירים צימר שחיית תינוקות